Valitse listasta

1. People Tree

”For every beautiful garment People Tree makes there is an equally beautiful change happening somewhere in the world.”

People Tree on todellinen reilun kaupan ja luomumuodin edelläkävijä maailmalla! People Tree syntyi yhden naisen rakkaudesta kauniisiin vaatteisiin sekä ympäristöasioihin. Brittiläinen Safia Minney aloitti 1990-luvulla ympäristöjärjestön, joka sittemmin laajentui reilun kaupan vaateyritykseksi. Yritys valmistaa tuotteensa pääosin Aasiassa (Nepal, Intia ja Bangladesh) sekä koruja Keniassa. People Tree pitää yhtä tärkeänä panostaa niin toimintansa ympäristövaikutusten minimoimiseen, sosiaalisiin näkökulmiinkin kuin vaatteiden ulkonäköön. People Tree on viime vuosina työskennellyt maailmankuulujen suunnittelijoiden, kuten Bora Aksun, Thakoonin, Sam Ubhin, Zandra Rhodesin sekä Orla Kielyn kanssa ja valmistanut maailman ensimmäiset reilun kaupan design-vaatteet. Safia tuntee People Treelle vaatteita valmistavat käsityöläiset henkilökohtaisesti ja vierailee edelleen heidän luonaan säännöllisesti.

Reilussa kaupassa käytetään pitkiä kauppasuhteita ja reilun palkan sekä muiden etujen (terveydenhuolto, koulut ja päivähoito lapsille, ammattikoulutus, eläkejärjestelmät ja pienlainajärjestelyt) avulla kylissä asuvien perheiden on mahdollista elättää itsensä omalla asuinalueellaan; vanhemmat voivat kouluttaa lapsensa ja yhteisöt voivat ylläpitää perinteisiä taitojaan sekä kulttuuriaan. Lisäksi People Tree maksaa luomupuuvillan viljelijöille sekä vaatteiden valmistajille ennakkomaksun, jolla tuottajat voivat hankkia materiaaleja sekä aloittaa valmistuksen. Kun massamuodissa mallisto saattaa olla kaupan hyllyllä 6 viikon kuluttua suunnittelusta, reilun kaupan muodissa tuo sama aika on 1 vuosi. Pienimmillä käsityöläisillä ei ole käytössään huippuluokan koneita, eli valmistus on hitaampaa ja he vaativat paljon koulutusta vaatteiden suunnittelijoilta vaikeimmissa leikkauksissa ja yksityiskohdissa. People Treen suunnittelijat käyttävätkin monta kuukautta vuodesta käsityöläisten kouluttamiseen paikan päällä niin kyseisen malliston yksityiskohdista kuin tuotesuunnittelussa ja laatuasioissa. Lisäksi People Tree kampanjoi kansainvälisen kaupan epäkohtia; huonoja työoloja, matalia palkkoja sekä lapsityövoimaa vastaan. Safia Minney on osallistunut mm. G8-maiden kokouksiin eettisen kaupan edustajana ja hänet on palkittu useasti maailman esimerkillisimpien sosiaalisten yrittäjien joukossa.

People Tree on työskennellyt 25 vuotta rakentaakseen täysin reilun kaupan periaatteille sekä ympäristöarvoille perustuvan tuotantoketjun, joka ulottuu materiaalien valmistuksesta (luomupuuvillan kasvatuksesta), värjäyksestä ja käsittelystä tuotteiden ompeluun sekä kuljetuksiin. Yritys on kansainvälisen reilun kaupan kattojärjestön WFTO:n jäsen ja tuotteet ovat myös Fair Trade Internationalin sertifioimia. Intiassa valmistetut vaatteet ovat reilun kaupan luomupuuvillaa ja niissä on niiden ympäristöystävällisyydestä kertova Soil Association -luomumerkki (Global Organic Textile Standards –sertifikaatti). Merkki takaa, että kaikki (prosessit, kemikaalit) tuotteen valmistuksessa kuitujen kasvatuksesta niiden prosessointiin ja kuljetuksiin on hyväksytty luonnonmukaisten tekstiilien standardissa. Vaatteiden napit on valmistettu maatuvista luonnon raaka-aineista (puu, siemenet jne.) ja mm. vaatteiden printit tehdään tummalla vaaleammalle pohjalle, koska niissä ei haluta käyttää myrkyllistä plastisolia. Kankaita ei myöskään kloorivalkaista, koska halutaan välttää työntekijöiden altistumista myrkyllisille dioksiineille.

Bangladeshissa People Tree-vaatteet valmistetaan syrjäisissä maaseutukylissä, joissa ihmisillä on todella vaikeaa löytää töitä. Hidastaakseen maaltamuuttoa ja kaupungistumista People Tree tuottaa vaatteensa tavalla, joka työllistää ja osallistaa mahdollisimman monta käsiparia; kankaat kudotaan ja värjätään käsin, niissä on yksityiskohtia ja kirjailuja sekä painokuvioita, joissa voidaan hyödyntää perinteisiä menetelmiä. Massatuotetun topin voi valmistaa tehtaassa n. 10 minuutissa, mutta käsityönä siihen menee kirjailuineen kaikkineen 1-3 päivää!

2. Prana

“Mindfully designed, built to last products – born from the experience”

Prana on muutaman kiipeilijän ja joogin perustama Amerikkalainen yritys, jonka toimintatavoissa ja tuotteissa näkyy intohimo aktiiviseen elämäntapaan ja luontoon.

Pranan pitkän tähtäimen tavoitteena on tulla kokonaan ympäristöllisesti kestäväksi vaatevalmistajaksi (harvinainen tavoite urheiluvaatevalmistajien keskuudessa!). Tämä tapahtuu ympäristöystävällisten materiaalien ja uusiutuvien energiamuotojen käytön sekä energiatehokkaiden tehtaiden ja laitteiden kautta. Prana pyrkii jatkuvasti vähentämään hiilidioksidipäästöjä tehtaillaan, varastoillaan, kaupoissaan ja toimistoissaan. Enenevässä määrin Pranan vaatteet valmistetaan luomupuuvillasta, kierrätyspolyesteristä, hampusta ja Tencelistä. Prana tekee jatkuvaa tutkimus- ja kehitystyötä kierrätettyjen materiaalien parissa ja pyrkii luomaan kuvan eri kuitujen ympäristövaikutuksista koko tuotantoketjun aikana. Ympäristöystävällisiin tekstiileihin erikoistunut yritys auttoi Pranaa luomaan järjestelmän, jonka avulla pisteytetään eri materiaalit niiden ympäristövaikutusten perusteella ja jota Pranan designtiimi käyttää valitessaan eri materiaaleja tuotteisiin. Prana kolme päätavoitetta tällä hetkellä ovat: 1. Vähentää tavallisen puuvillan ja rayonin käyttöä tuotteissaan, 2. Kasvattaa Bluesign-merkittyjen tuotteiden osuutta valikoimassaan, 3. Investoida Reilun kaupan tuotteiden valikoiman kasvattamiseen.

Pranan tuotteissa on kiinnitetty erityistä huomiota värjäyksen ympäristövaikutuksiin ja tuotteissa käytetään värejä, joiden valmistus, käyttö ja hävitys aiheuttavat mahdollisimman vähän ympäristövaikutuksia. prAna liittyi Bluesign® Systems-partneriksi maaliskuussa 2012. Pranan ympäristöterveys ja turvallisuusohjelma keskittyy erityisesti energian ja vedenkäytön tehokkuuteen sekä käytettävien kemikaalien turvallisuuteen. Bluesignilla on päämaja Sveitsissä. Se on maailmanlaajuinen standardi, joka mittaa tuotantoketjujen kestävyyttä ja turvallisuutta tarkastelemalla käytettyjä raaka-aineita ja kemikaaleja. Bluesignin avulla Prana pystyy arvioimaan koko hankintaketjunsa turvallisuutta niin luonnolle kuin ihmisille. Turvallisuuden lisäksi Bluesign tutkii päästöjä ilmaan ja veteen sekä raaka-aineiden tuottavuutta/resurssitehokkuutta. Kaikkien Pranan alihankkijoiden tulee noudatta Bluesign Systemsin raaka-ainelistaa, joka määrittää sallitut kemikaalit. Vuodesta 2001 Prana on kuulunut Textile Exchange-nimiseen verkostoon aktiivisena jäsenenä ja on mm. ollut kehittämässä standardeja kierrätysmateriaalien sertifikaateille.

Prana on viimeisen viiden vuoden aikana kehittänyt itselleen tuotantoketjun läpinäkyvyyden takaavan Prana Traceability –järjestelmän. Pranan tuottajien tulee noudattaa Fair Labor Association:in ohjeistuksia (ammattiliitoista, yliopistoista, yrityksistä ym. tahoista koostuva verkosto, joka pyrkii ILO:n työelämästandardien noudattamiseen globaalissa tuotantoketjussa eri maissa). Lisäksi Pranalla on oma valmistajia velvoittava Prana Standards of Engagement ja Prana tekee itse tarkastuksia turvallisten työolojen ja palkkatason varmistamiseksi. Prana valitsee valmistajansa heidän työnsä korkean laadun perusteella –kierrätys- ym. materiaaleihin erikoistuneita tehtaita on vähän ja niiden työntekijät ovat huippuammattilaisia alallaan. Pranan tuotteista puolet valmistetaan USA:ssa ja puolet Aasiassa. Aasiassa Intia on suurin valmistusmaa luomupuuvillan saatavuuden vuoksi. 2011 Prana osallistui Kansainvälisen Reilun kaupan organisaation pilottiin, jossa kehiteltiin kokonaan reilua vaatetuotantoketjua (Fair Trade Certified Apparel). Nykyisin Pranan mallistosta löytyy vaatteita, joilla on niin luomusertifikaatti kuin reilun kaupan merkkikin (Fair Trade USA).

Prana tukee toimintansa ohella yli 200 kiipeilytapahtumaa, hyväntekeväisyysprojektia ja luonnonsuojelukohdetta joka vuosi. Prana on myös tehnyt uusiutuvien energianlähteiden aloitteen, jonka avulla kaikki Pranan USA:n toimintojen ja sen työntekijöiden liikkuminen ja energiankulutus korvataan ostamalla tuulivoimaa. Prana kierrättää kaikki jätteensä omissa ja valmistajiensa tiloissa.

Verkkokaupastamme löydät luomupuuvillasta sekä kierrätysmateriaaleista valmistetut Prana-tuotteet. Pranan tyylikkäät vaatteet käyvät vapaa-aikaan sekä kaikenlaiseen liikuntaan. Tuotteet ovat laadukkaita ja uskomattoman mukavia käyttää; ne on suunniteltu tarkasti leikkauksista viimeistelyyn saakka. Luonnonmukaista ja muodikasta aitoon Prana-henkeen!

3. Gossypium

”Natural and organic yogawear crafted in Great Britain”

Gossypiumin historia juontaa juurensa vuoteen 1998, jolloin tekstiilialan ammattilaiset, Abigail ja Thomas Petit asuivat Intiassa 2 vuotta auttaen viljelijöitä siirtymään luomutuotantoon. Yhdessä Agrocelin puuvillan tuottajien yhdistyksen kanssa he kehittivät järjestelmän, jonka avulla kasvattaa ja jälleenmyydä sosiaaliset ja ekologiset kriteerit täyttävää puuvillaa – viljelijät ja ympäristö huomioon ottaen. Tämän jälkeen syntyi vaatemerkki Gossypium, joka on latinaa ja tarkoittaa puuvillaa. Gossypiumin tuotteet ovat luomupuuvillaa, joka tulee Intiasta ja Turkista ja materiaalilla on GOTS–sertifikaatti. Nykyisin luomupuuvillan lisäksi Gossypiumin joogavaatteita on saatavana myös pehmeästä ja hengittävästä bambusta. Bambu on maailman nopeimmin uusiutuva kasvi ja se kasvaa Aasiassa ilman lannoitteita ja torjunta-aineita.

Gossypium on edelleen kahden perustajansa omistama pieni yritys. Kaikki tuotteet ommellaan Newhavenissa, Sussexissa, Iso-Britanniassa. Jokainen tuote leikataan ja ommellaan yksitellen, ja tuloksena syntyvät laadukkaat tuotteet, joita on ilo käyttää ja jotka on tehty planeetan resursseja kunnioittaen.

Gossypiumin tavoitteena on luoda niin laadullisesti kuin muotoilullisestikin mahdollisimman pitkäikäinen tuotevalikoima. Tuotteet ovat korkealaatuisia ja pitkäkestoisia vaatteita, jotka kunnioittavat Gossypiumin eettisiä ja ekologisia arvoja. Tyylillisesti Gossypiumin tuotteet eivät muutu jokaisen sesongin vaihtuessa, vaan samoja tuotteita on saatavilla vuodesta toiseen. Tämä lisää tuotteiden laatua, sillä vaatteiden tekijät voivat tehdä samaa tuotetta pidemmän aikaa ja näin kehittää omia taitojaan.

Gossypiumin tuotteiden ottaminen Karmashoppiin tuntui luonnolliselta, sillä vierailimme yrityksemme alkuvuosina vaatteissa käytetyn luomupuuvillan viljelijöiden luona Intiassa ja tiedämme siis kuinka hyvää työtä Gossypium ja Agrocel viljelijöiden kanssa tekee. Tämän lisäksi yrityksemme on alusta saakka halunnut tarjota etenkin urheiluvaatteiden osalta suomalaiselle kuluttajalle eettisempiä ja ekologisempia vaihtoehtoja!

Luomuviljely tekee puuvillan kasvattajista omavaraisempia kun heidän ei tarvitse ottaa lainaa ja laittaa isoja summia ostaakseen kalliita lannoitteita ja torjunta-aineita. Lisäksi viljelijän työ on turvallisempaa koska vaarallisia kemikaaleja ei käytetä, minkä ansiosta puuvillan lomassa voidaan viljellä myös ruokakasveja. Lisäksi luomuviljelystä on viljelijöiden perheille suoraa rahallista hyötyä. Viljelijöille maksetaan nimittäin luomulisä jokaiselta puuvillakilolta. Luomulisän lisäksi reilun kaupan piirissä olevat viljelijät saavat yhteisölleen reilun kaupan lisän, jolla toteutetaan kylissä erilaisia projekteja yhteisellä päätöksellä. Rahoilla on mm. kehitetty lasten koulutusta ja parannettu kastelujärjestelmiä sekä hankittu työvälineitä.

4. Maailmankaupat

Meillä on aika ajoin valikoimissa suomalaisten maailmankauppojen maahantuomia käsitöitä, asusteita ja sisustustavaroita. Tuotteet on useimmiten tuonut maahan Suomen vanhin Maailmankauppa Juuttiputiikki, joka on tehnyt suoraa kehitysmaakauppaa tuottajien kanssa vuodesta 1978 asti. Karmashopin perustajan Heidin Reilun kaupan harrastus alkoi aikoinaan Juuttiputiikista. Juuttiputiikin intialaisten tuottajien luona vuonna 2006 kiertäessään Heidi vakuuttui siitä, että eettinen kaupankäynti ja köyhistä köyhimpien, erityisesti naisten, taitojen ja toimeentulon tukeminen on niin arvokasta työtä, että sitä tukemaan tarvitaan tuotteita myyvä yritys –näin syntyi Karmashop.

Maailmankauppojen tuotteet on valmistettu kansainvälisen reilun kaupan järjestön, World Fair Trade Organizationin (WFTO) alaisissa tuottajayhteisöissä. Nämä yhteisöt sijaitsevat usein maaseudulla, syrjäisissä kylissä tai ne on perustettu työllistämään heikoimpia ryhmiä, kuten leskiä tai vammaisia henkilöitä, kehitysmaiden kaupungeissa. Maailmankauppojen tuotteet on valmistettu suureksi osin paikallisista luonnonmateriaaleista ja ne on kudottu, punottu, kirjailtu ja painettu käsin sekä ommeltu polkuompelukonein. Monet käsityöläisistä ovat perineet taitonsa vanhemmiltaan, ja tietyt taidot ovat kulkeneet suvussa vuosikymmeniä. Osa yhteisöistä on jopa syrjityssä asemassa ammattinsa vuoksi, kuten nahkatyöläisten kasti.

Reilun kaupan idea on syntynyt korjaamaan etelän työntekijöiden olosuhteiden ja maailmankaupan epäkohtia. Köyhissä maissa työntekijät ovat usein riippuvaisia yhden raaka-aineen hinnasta maailmanmarkkinoilla. Kun maailmanmarkkinahinnat heilahtelevat, on yhteiskunnan kehittäminen mahdotonta. Työntekijät pysyvät köyhinä, työehdot voivat olla orjuuttavia ja ammatillinen järjestäytyminen mahdotonta. Tuotantoa hallitsevat myös luonnon ja ympäristön kannalta kestämättömät menetelmät.

Vapaa kilpailu on laskenut raaka-aineiden hintoja ja usein viljelijöiden on myytävä sato alle tuotantokustannusten. Tuotteen jalostamisesta saatava tulo jää harvoin alkuperäismaahan. Ylikansalliset yhtiöt hallitsevat yhä suurempaa osaa maailmankaupasta, kun samalla kaikkein köyhimpien maiden osuus kaupasta on viime vuosikymmeninä jatkuvasti laskenut. Ylikansallisilla yhtiöillä on usein enemmän rahaa kuin yksittäisillä valtioilla, ja vientitulojen menetyksen pelossa eivät köyhät valtiot uskalla puuttua yritysten tuotantotapojen epäkohtiin.

Kuluttajan kannalta maailmankaupan heikkouksia ovat mm. pitkät tuotantoketjut sekä kuluttajan vaikeus saada selville tuotteen alkuperä. Kilpailun keskittyminen muutamien harvojen ylikansallisten yhtiöiden käsiin voi myös heikentää kuluttajan todellisia vaihtoehtoja valita. On tosiasia, että voimakas taloudellisen vallan keskittyminen kaventaa käytännössä myös demokratian toimintamahdollisuuksia, ja heikentää työntekijöiden mahdollisuuksia puolustaa oikeuksiaan sekä rikkaissa että köyhissä maissa.

Reilu kauppa täydentäään kehitysyhteityötä sekä humanitaarista apua ja sen tarkoitus on luoda pientuottajalle mahdollisuus elää omalla työllään ja kehittää omaa yhteiskuntaansa. Tavoitteena on myös tarjota kuluttajille eettinen vaihtoehto. Reilun kaupan järjestelmät eivät periaatteessa pyri ehkäisemään kilpailua, vaan tarkoitus on lisätä itsenäisten kaupallisten tuottajien määrää, ja tehdä kilpailusta reilumpaa sekä tuottajan, kuluttajan että luonnon kannalta.

Elämiseen riittävän palkan lisäksi näiden tuotteiden tekijät saavat usein ilmaisen terveydenhuollon työpaikaltaan. Heille on järjestetty eläkejärjestelmä ja usein myös ilmainen lastenhoito ja koulu heidän lapsilleen. Työntekijöille maksetaan lisäksi vuosittaisia bonuksia, jotka he voivat investoida perheen isompiin tarpeisiin.

5. nkuku

nkuku on erikoistunut tyylikkäiden, käsin tehtyjen ja ympäristöystävällisten tuotteiden kehittämiseen.

Suunnittelijat työskentelevät taitavien tekijöiden hyväksi eri puolilla maailmaa yhdistäen ajattoman muotoilun sekä perinteiset, ympäristöä ja ihmistä kunnioittavat valmistustekniikat ja luonnolliset materiaalit. Useat nkuku tuotteet on myös tehty käsin kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista.

Nkuku on viimeaikoina nostanut esiin erityisesti Aasialaisten käistyötaitajien persoonia haastateltuaan satoja ammattilaisia tuotteidensa takaa. Tarinoissa näkyy heinosti tekijöiden lahjakkuudet ja unelmat tulevaisuudesta. Näitä tarinoita jaamme myös uutiskirjeissämme.

Nkuku on alusta asti tukenut toiminnallaan reilun kaupan periaatteita ja kertoo omasta osallistumisestaan:

"We adhere to the standard globally recognised 10 Principles Of Fair Trade, but have our own procedures for the management of our supply base. A key principle for us is working with suppliers who are at the start of their fair trade process. Providing that there is the desire to start on an ethical journey, We will invest in the supplier to help them achieve this. As a result we will have suppliers who are at varying stages of their own accreditation.

people-behind-the-products.png

6. mifuko

TYÖTÄ AJATUKSELLA JA TAIDOLLA

“Valmistamme kiondokoreja, sisustustuotteita, koruja ja asusteita, joissa yhdistämme suomalaisen suunnittelun ja perinteisen kenialaisen käsityötaidon. Toimintamme onWorld Fair Trade Organisaation (WFTO) sertifioimaa eli tuotteemme valmistetaan reilun kaupan periaatteita noudattaen käsityönä Keniassa pienissä työpajoissa kaupungeissa ja maaseudulla.

Sana mifuko tarkoittaa swahilin kielessä taskua. Me pidämme huolta, että kaikki saavat taskuunsa jotakin – tuotteemme tuovat iloa sekä valmistajilleen Keniassa että käyttäjilleen kaikkialla maailmassa. Ostamalla värikkään Mifuko-korin, linnun, korun tai laukun, sinusta tulee tärkeä osa tätä tarinaa.”

7. STORE OF HOPE
8. FAIR.FI
9. Neutral